Langs heren- en ossenwegen - Reisverslag uit Bramstedt, Duitsland van BARTandeMIRJAM - WaarBenJij.nu Langs heren- en ossenwegen - Reisverslag uit Bramstedt, Duitsland van BARTandeMIRJAM - WaarBenJij.nu

Langs heren- en ossenwegen

Door: Bart & Mir

Blijf op de hoogte en volg BARTandeMIRJAM

09 September 2015 | Duitsland, Bramstedt

Al drie dagen genieten we volop. Met een lichte rugwind, mooi weer en een ijzeren conditie fietsen over wegen, die al sinds mensenheugenis bereden worden.

Eeuwenoude handelsroutes. Beschermd door de staat en dus alleen voorzien van grind, soms over asfalt omgeven door wallen van struiken die ons elk uitzicht op de omgeving wegnemen. Dan weer wijdse uitzichten over akkers of velden. Steeds door een glooiend landschap, dat vanuit Denemarken, via Duitseland en richting Nederland steeds weer iets veranderd.

De laatste overnachting in Denemarken in een pelgrimshotel gelegen aan de Herevejn. Een hartelijke ontvangst en 's avonds de vraag of de twee Duitse en Franse gasten nog even konden opvangen. Uiteraard. Heb zelf ook altijd al een B&B willen runnen. Bleek de volgende ochtend toch weer 80 Deense kronen waard te zijn, die in mindering werden gebracht op de rekening.

De grens tussen Denemarken en Duitsland was op onze track vollgespert, behalve voor tandems.

Twee maanden geleden nog "even op" ziekenhuisbezoek bij mijn vader, maar nu op de tandem door Schleswig was toch beter.

Onze weg vervolgt richting Hademarschen. Voor het eten was niet op ons gerekend. Ruhetag. Maar het hotel en ontbijt prima. En opa die op de zaak past snapte dat we een biertje wilden. Deze man zal ik nooit meer vergeten :-)

Vandaag, na gisteren het Nord-Oostseekanaal te zijn overgestoken, de Elbe over met wederom een veer. Maar liefst 5 kilometer gevaren om een eiland heen en tegen de stroom in.

Flink doorfietsen om nu in Bramstedt te kunnen genieten van een jagerschnitzel en knodelen in een 'echt' Duits gasthof.

De fiets heeft erg te leiden gehad van het eerste deel van onze tocht en dan met name de tweede week in Jutland. Alles piept, kraakt en knarst, ondanks regelmatig onderhoud.

Na het weekeinde zullen we wel thuis zijn.

• 09 September 2015 - 21:03

Peasma:

Trots op jullie!

• 09 September 2015 - 21:41

Jannemans:

Mooi jullie door Schleswig op de tandem. Beter inderdaad! Trots en kus! Koffie staat klaar als jullie in de buurt komen!

• 09 September 2015 - 21:52

Lia En Kees:

Gezien de foto's denken wij, dat jullie redelijk weer hebben op dit moment. Want we zien Minnik in het zonnetje aan de Elbeoever zitten. Het weer bij ons is ook wat verbeterd. Als jullie zuidwaarts rijden en wij denken, dat dat het geval is, dan hebben jullie de wind in de rug. Hij waait bij ons ook stevig uit het noordoosten. Kunnen jullie al een kleine indicatie geven wanneer jullie denken thuis te zijn na deze zeker niet lichte marathon op de tandem. Grote klasse. Onze waardering hoor!

• 09 September 2015 - 22:14

Tamara:

Jullie zien er goed uit en wat een kaartenprenten af en toe!!! Neem de tijd voor de terugreis voor je het weet zijn jullie weer in het dagelijkse ritme. Xx

• 09 September 2015 - 22:14

Tamara:

• 09 September 2015 - 22:29

Petra En Robert :

Mooie verhalen, mooie plaatjes. Vanavond zijn jullie nog regelmatig over de tong gegaan hier in Purmerend. Lotte zal blij zijn als jullie weer thuis zijn. Petje af hoor! Geniet en goede reis huiswaarts. Xxx

• 11 September 2015 - 12:41

Peter En Inge:

Petje af voor jullie hoor!!!
    Geniet nog lekker samen voor je het weet is het weer over en moet je het huishouden weer doen Mir..
    Denk trouwens dat, dat minder intensief is????????????
    Dikke kus van ons.

• 14 September 2015 - 16:27

Erna Knook:

Genoten van jullie verhalen ben benieuwd waar de volgende fietsvakantie heen gaat, erg leuk en grappig om jullie te volgen op deze manier. Diepe bewondering voor jullie.Welkom thuis!