Sloper of gewoon panne? - Reisverslag uit Vincey, Frankrijk van BARTandeMIRJAM - WaarBenJij.nu Sloper of gewoon panne? - Reisverslag uit Vincey, Frankrijk van BARTandeMIRJAM - WaarBenJij.nu

Sloper of gewoon panne?

Door: Bart & Mir

Blijf op de hoogte en volg BARTandeMIRJAM

01 September 2016 | Frankrijk, Vincey

Als je fiets wil je het liefst weerstandsloos en in een redelijk tempo je trappers ronddraaien. Onder alle omstandigheden. Dus dan plaats je drie tandwielen voor en zeven achter, met twee schakelapparaten inclusief derailleur en fietsen met die hap.

Je past je versnelling aan zodra dat nodig lijkt of noodzakelijk is. Op tijd en vaak even in overleg met je stoker. Tot nu toe ging dat vaak vlekkeloos. De momenten waarop het niet gaat zijn vaak onvoorzien. Zoals plotseling moeten stoppen voor een auto van rechts, dan is remmen belangrijker. Of als je door de zon net je Garmin niet kan zien en denkt fout te rijden. Dan vergeet je even terug te schakelen naar de wegrij-stand.

Wat ook erg belangrijk is is de stand van de ketting. Die moet niet te scheef staan. Het grote blad voor en dan het grootse blad achter is uit den boze. Zeker bij het wegrijden.

Het is me al twee keer overkomen dat ik de boel aan gort trap.

Vandaag was de derde keer. Maar nu met een stoker, die ook vol gas gaf bij vertrek tegen een heuvel op, weliswaar met haar linkerbeen. Maar het kwaad was al geschied. Het grootste achterblad kromgetrokken tegen het volgende blad, zodat we de bergversnellingen moesten missen. En dat konden we niet gebruiken.

Ter plaatse onder een woeste blik van Mir de cassette vervangen. Daar was ze wel weer complimenteus over en erg onder de indruk van de snelheid waarmee ik dat voor elkaar had.

Morgen even om via Epinal voor een nieuwe cassette.... Je weet maar nooit met al die power in mijn benen.

• 01 September 2016 - 19:13

Ingrid:

Hoe was het ook al weer....degene waar je boos op bent of die op je scheld, houden het meest van je

• 01 September 2016 - 20:10

Hetty:

Wat zijn jullie lekker bezig. Bewondering hoor en Bart je hebt het weer fantastisch voor elkaar. Succes verder.

• 01 September 2016 - 20:12

Petra:

Nou Bart ik leer hier ook nog wat fietstechniek:-)

Altijd jammer pech onderweg, maar gelukkig was het te repareren. Toch handig hè Mir zo'n handige vent.
    Succes morgen xxx

• 01 September 2016 - 22:03

Jan-Willem:

We lezen jullie verslagen met veel plezier. Al bij Epinal, gaat goed dus, ondanks wat mechanische ongemakken. Heb zaterdag tijdens mijn fietsrondje IJsselmeer de hele dag de tijd om aan jullie te denken. Zullen je brede rug dan wel missen Bart...
    Goede reis verder en liefs, JW en Ineke

• 02 September 2016 - 07:46

Kees:

Ik denk aan het eerste. Dit heb ik nog nooit gezien en meegemaakt. Het verzet was niet aangepast. Maar ik heb er wel begrip voor. Dit is gewoon leergeld. Goeie voortzetting van jullie reis en veel plezier.

• 02 September 2016 - 16:06

Peter:

Tja Bart soms is het onvermijdelijk dat het even mis gaat, maar Mir kennende heeft ze je dat al een aantal keren onder de neus gewreven en zal ze dat nog wel een paar keer doen.

Maar top dat het zo lekker gaat, kijk goed uit.

Gr. peter

• 02 September 2016 - 16:41

Inge:

Mir, ik wist dat je die power nog in je had je doet me weer versteld staan ha ha....
    Bart, geduld is een schone zaak zullen we maar zeggen.
    Succes jongelui..

• 03 September 2016 - 17:52

Hans:

Oefff... Da's ff minder Bartje... Maar zal vast wel weer goed komen.... En anders kom ik er 1 brengen... No problem!!